Vandaag is het precies 5 jaar geleden dat ik de virtuele deuren van Post & Papier opende. Natuurlijk verkocht ik mijn eigen papierwaren al iets langer onder een andere naam, maar mijn droom om een echte webwinkel te openen startte pas op 18 maart 2014. Sindsdien zijn er niet alleen dingen veranderd, ik heb ook veel geleerd! Tijd om de eerste vijf jaar van Post & Papier op een rijtje te zetten…
Start
Laat ik starten met wat er vooraf ging aan de opening van Post & Papier. Zoals ik al noemde, had ik al een webwinkel. Sterker nog: ik wisselde steeds van naam en website. Toen ik voor de allereerste keer iets liet drukken, verkocht ik de kaarten, stickers en postpapier op mijn website Nouk-san in 2011. De shop heeft ook op een subdomein hiervan gestaan, net voordat ik alles over heb gezet naar Hollandsche Daemes, een webwinkel die ik in 2012 samen met mijn moeder runde.
De pret hiervan duurde echter niet lang. Er waren amper bestellingen en we wilden eigenlijk ieder een eigen kant op gaan. Zodoende ontstond Nouk & co in maart 2013, omdat ik graag ook andere merken wilde toevoegen aan mijn shop. De naam Post & Papier had ik destijds al wel bedacht, maar ondanks dat het beter paste bij het assortiment, was ik dwars: ik wilde iets met ‘Nouk’ erin. Destijds had ik niet alleen Nouk-san, maar ook By Nouk (webdesign) namelijk. Echter was ik het al snel zat, dus toen besloot ik in maart 2014 alsnog Post & Papier te openen. En zoals je merkt, bestaat deze webshop nog steeds!
Kraft & mint
De eerste versie van de webwinkel zag er heel anders uit, zoals je kunt zien. Ik vond kraft goed bij papier horen en mint paste dan weer goed bij de bruine kleur. Hoewel ik blij ben dat Post & Papier intussen een andere vormgeving heeft, vind ik het ontwerp nog steeds niet gek. Het enige nadeel zat ‘m in de tekst: eigenlijk te klein… de vormgeving van de website kan ik momenteel zo snel niet terugvinden, helaas.
In eerste instantie nam ik alle papierwaren mee van Nouk & co. Uiteraard voegde ik hier items aan toe, maar destijds kocht ik alles in wat ik in kon kopen. Ik was nog niet zo bekend in deze wereld, maar ik wilde wel een beetje een aanbod hebben, ook al was het niet mijn hoofdinkomen destijds. Echter zorgde dit er wel voor dat ik misschien niet altijd even enthousiast was over alle producten, inclusief die van mezelf (achteraf).
Afstuderen
Nadat ik in juli 2015 mijn diploma HBO Pedagogiek behaalde, kwam ik op een punt dat ik moest bepalen wat ik voor werk wilde doen. Mijn plan was om op een basisschool aan de slag te gaan en part-time mijn bedrijf te runnen. Hier kwam echter snel een streep doorheen: ik had een aanvullende opleiding nodig (of eigenlijk: ik had beter MBO kunnen doen, terwijl ik van VMBO heb gestreden om naar HAVO te gaan). Echter was ik wel even klaar met school.
Daarom zocht ik een bijbaantje, maar besloot ik me in de tussentijd te focussen op mijn webwinkel. Ik had geluk dat ik bij PostNL aan de slag kon als voorbereider én dat ik vrij snel een gezin toegewezen kreeg als nanny, waar ik me voor ingeschreven had. Webdesign raakte steeds meer naar de achtergrond, want hoewel ik ontwerpen leuk vind, ligt mijn passie toch echt bij papierwaren. En het ontwerpen daarvan uiteraard. Tot op heden ben ik nog steeds blij dat ik niet meer in opdracht voor klanten werk als het niet om papier gaat.
Marmer & goud
Doordat ik maar part-time werkte, had ik veel tijd voor mijn webwinkel. Ik besloot om het serieuzer aan te pakken. Dus zorgde ik voor een geheel nieuwe vormgeving in maart 2016: marmer met goud. Ik breidde enkele categorieën uit en voegde merken toe. Intussen begon ik een steeds beter beeld te krijgen van wat ik graag wilde, maar ook van wat werkte: 100% achter je producten staan bijvoorbeeld! Net als social media actief gebruiken, een duidelijke website en deelnemen aan beurzen.
5 jaar
Intussen bevat het assortiment van Post & Papier ruim 1000 producten. Door de jaren heen ben ik gaan beseffen wat mijn kracht is: bekende merken, unieke ontwerpers en eigen collectie samenvoegen in één webwinkel. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik me steeds meer richt op ‘creatieve papierwaren’ in plaats van stationery, maar ik verwacht niet dat dit snel helemaal uit het assortiment zal verdwijnen. Er zijn altijd ergens pareltjes verkrijgbaar!
De laatste heb ik natuurlijk vanaf het begin af aan gedaan, maar sinds begin 2018 ben ik hier pas echt serieus mee bezig: collecties waar ik trots op ben! En nog steeds breid ik uit met nieuwe producten, zoals het toevoegen van eigen stempels en die cuts bijvoorbeeld. De nieuwe alpaca collectie is ongetwijfeld de ruimste en grootste tot nu toe.
Na drie jaar vond ik het verder tijd worden voor een vernieuwd logo. De huisstijl bestaat nog steeds uit marmer en goud, maar een papieren vliegtuigje staat voortaan symbool voor mijn webwinkel. Ik vind dat mijn slogan er namelijk mee wordt samengevat én het staat erg leuk. Nog leuker: het drukwerk bevat nu goudfolie details. Ik ben trots op waar ik nu sta en ik hoop natuurlijk nog veel jaren klanten blij te mogen maken met allerlei creatieve papierwaren!
2 gedachten over “Feest! Post & Papier 5 jaar”
Anouk gefeliciteerd ????????????????????????????????????met deze mijlpaal.
Leuk om eens te lezen hoe je webshop is ontstaan.
Wat een mooi nieuw logo heb je ontwordpen.
Ik ben ook benieuwd naar je nieuwe collectie/ lijn.
Je krijgt steeds meer en leuke spullen ????????✂️????????????????????✉.
Maak er een fijne week van en tot je volgende video ????????????
Gefeliciteerd met al dit succes! Ik vind het altijd heel inspirerend om de throwbacks van andere ondernemers te lezen 🙂 Zet ‘m op!